Grote klasse op de grote tafel in Rumpt

Op 17 en 18 januari werd bij Carambole in Rumpt de Gewestelijke finale Driebanden-groot 1e klasse gespeeld. Onder de 8 beste driebanders van het gewest bevond zich ook Monique van Exter (Almere ’83), regelmatig terug te vinden op internationale evenementen.

Iedereen had wat moeite met de op libre ingestelde tafels van Carambole. Toch kwam niemand aan de beurtenlimiet – al was het soms maar nipt – maar evenmin slaagde niemand erin om ongeslagen te blijven. Dat leverde een spannende laatste ronde op, waarin vier spelers nog serieuze kansen hadden op het kampioenschap.

Hoe spannend? Brian Spannenburg (‘t Centrum) maakte tegen Monique in de gelijkmakende beurt de aquit en speelde daarmee remise. Anders hadden Brian, Monique en Anton Hendriksen (BV Mike’s), na zijn winst op Glen Indallal (Almere ’83), alle drie 10 matchpunten gehad en was Monique op moyenne kampioen geworden en Brian derde. Succes Brian, op het NK bij De Veemarkt in Doetinchem!

Acht man sterk in districtsfinale Libre 1e klasse

In eerste instantie leken er maar zes inschrijvingen te zijn voor deze klasse. Dus werden de voorwedstrijden geschrapt. Later bleken twee inschrijvingen niet doorgekomen te zijn en zo werd het ineens een rechtstreekse finale met acht man. Dat was wel even een uitdaging voor de arbiters…

Ik stond dat weekend onder een stralende hemel op een halve meter verse sneeuw. Ik heb dus niets gezien van de wedstrijden, alles wat ik weet kunnen jullie ook zelf in PK-Livescore lezen. Bijvoorbeeld dat Nico Meerveld (De Pomerans) de enige was die kampioen Henk van Donselaar (Hertog van Gelre) wist te verslaan. Of dat Martijn van den Eng (Carambole en BV Mike’s) zijn teamgenoot in de C1 Lucien Dumas (ook BV Mike’s dus) het kampioenschap ontfutselde. En dat wedstrijdleider Bert Vink zijn broer John Vink (Carambole) de bronzen medaille mocht omhangen.

Maar gelukkig hebben we de foto’s nog, dit keer beschikbaar gesteld door Rudi Vink. Waarvoor dank. Zie de Fotogalerij.

Arbiterscursus van start

Na de kennismakings- en planningsbijeenkomst op vrijdag 28 november ging zaterdag 13 december de arbiterscursus echt van start. BV Atlantis in Arkel was bereid gevonden om hun biljartruimte in totaal 9 zaterdagen ter beschikking te stellen, waarvoor dank. Arbiterscoördinator en cursusleider Ton Ebbenhorst hoopt op deze rustige locatie 7 cursisten klaar te stomen voor het gecombineerde club- en districtsarbiter examen op 21 maart. Dat zou toch een mooie uitbreiding van ons arbiterscorps opleveren!

Gelijk op de eerste dag dook Ton de diepte in met – onder andere – aanwijzingen hoe je je als arbiter moet presenteren, hoe je de partij van start laat gaan en waar je je moet opstellen. Daarbij kwamen details aan de orde die bij lang niet iedereen bekend zijn.

Na de door BV Atlantis prima verzorgde lunch werd die kennis in de praktijk gebracht. Erik Wennekes was de voorspeler en samen met Ton lieten ze merken dat het optreden van een arbiter nog helemaal niet zo makkelijk is. Bij het voorspelen kwam, hoewel dat eigenlijk nog niet aan de orde was, ook het onderwerp “biljardé” letterlijk ter tafel. Wat wel leuk was om te zien: Erik is zó gewend om biljardé’s te vermijden, dat het hem moeite kostte om expres een biljardé te maken! Het was leerzaam en het was leuk, wordt vervolgd.