Nieuwe biljartgelegenheid in de Betuwe

Goed nieuws voor alle biljarters in de Betuwe: in Geldermalsen hebben Martina en Henri van Doesburg een heus biljartlokaal gerealiseerd. Na het wegvallen van diverse verenigingen in de omtrek geeft dat de biljarters meer ruimte en meer keuze om hun biljartsport te blijven beoefenen. Zo kunnen teams uit ons district of de BBC die ruimteproblemen ervaren in hun huidige speellokaal overwegen om hun thuiswedstrijden het komende seizoen in Geldermalsen te spelen. Het adres is:

De iepenwei 14f, 4191PD, Geldermalsen

Als je een potje wilt biljarten of anderszins geïnteresseerd bent, geef in de aanloopperiode tot de definitieve opening op 1 juni even een belletje of appje naar Henri (06-10571693) of Martina (06-10896465). Ook kun je je, als je vlug bent, tot 22 mei nog inschrijven voor een zomercompetitie voor teams: minimaal 3 spelers, opgeven via mail (biljartlokaalgeldermalsen@gmail.com), PB of WhatsApp op bovenstaande nummers. Hieronder een ‘birds-eye’ blik op het nieuwe lokaal.

Pons Nederlands kampioen !

In het koele hoge noorden – Hoogeveen, vlakbij de poolcirkel – werd bij Biljartcentrum H.B.C. in het weekend van 17 t/m 19 april een verhitte strijd geleverd op het groene laken. Pons van Roekel (Ons Tehuis) was op 14 en 15 maart bij Exclesior in Amstelveen met slechts één verliespartij afgetekend kampioen geworden in het Gewest. Dus mocht hij, gesteund door enkele trouwe supporters, z’n geluk gaan beproeven op het NK.

Pons kwam slecht uit de startblokken. Zijn eerste partij verloor hij nipt (38-40) van John van der Sanden (Steeds Vooruit), die uiteindelijk als 6e eindigde. De volgende partij won hij met behoorlijk verschil van Henk Rink (De Kolonie). Maar na afloop liep Pons wel op z’n tandvlees, hij was blij dat het er voor die avond op zat.

De zaterdag was een goede dag voor Pons: hij won alle drie partijen en klom daardoor naar de 2e plaats, één puntje achter Sjaak Valk (De Verende Banden). Op zondag startte Pons weer met een verliespartij, z’n tweede. Gelukkig voor hem verloor ook Sjaak zijn partij en was er nog steeds van alles mogelijk. Vooral omdat hij de laatste partij tegen Sjaak moest: Pons had het dus in eigen hand.

Sjaak wist in de laatste partij een klein gaatje te slaan en Pons moest in de achtervolging. Toen Sjaak op 38-31 kwam zag het er somber uit voor Pons. Maar zowaar: Pons maakte de partij met een serie van 9 uit en Sjaak had geen nabeurt. Zo werd Pons Nederlands kampioen en moest Sjaak zich tevreden stellen met de 2e plaats. Door een ruime overwinning op Paul Hendriks (Spoorweg Sportvereniging) in het onderlinge duel ruilde Andreas de Haan (De Hofnar) met hem van plaats en werd 3e. Hieronder het erepodium, met Pons dus op het hoogste schavot. Gefeliciteerd!

In de Fotogalerij staan twee video’s en een selectie van de tientallen foto’s die Dennis van Eldik daar maakte.

KNBB Bekerfinale Driebanden-groot in Rumpt

Van woensdag 1 april tot en met zaterdag 4 april werden bij BV Carambole in Rumpt de finales van de KNBB Bekercompetitie Driebanden-groot gespeeld. Acht topteams van 4 spelers gingen met elkaar de strijd aan in een knock-out systeem met per speler drie setjes (‘best of three’) van 15 caramboles . In die teams waren heel wat bekende namen: Peter Ceulemans – de ‘kleinzoon van’ -, Sam van Etten, Eddy Leppens en, op het laatste moment toch beschikbaar en opgesteld, Fréderic Caudron en onze nationale trots Dick Jaspers.

Dat trok natuurlijk veel publiek. En daar was ook op gerekend, want twee grote tafels waren weggereden om plaats te maken voor een heuse tribune. Hieronder een ‘fish-eye’ impressie van de arena die bij de Carambole was opgebouwd, waarop te zien is dat de tribune mudvol zat.

Dick Jaspers was met z’n team De Paperclip de kwart finale probleemloos doorgekomen, onder andere door in een 3-setter de beslissende set in 6 beurten te winnen. Teamgenoot Anno de Kleine deed het die dag nog beter: straight sets in respectievelijk 5 en 4 beurten!

In de halve finale was Dick ongenaakbaar en poetste zijn tegenstander in twee sets van 5 en 6 beurten van de tafel. Helaas wisten zijn drie teamgenoten bij elkaar opgeteld maar 2 setjes te winnen. Dus moest de bekerfinale verder zonder de publiekstrekker.

Bekerkampioen werd Team Eekhoorn, met daarin onder andere Kurt en Peter Ceulemans. Proficiat!